Sunday, December 15, 2019

hilang.

tiba tiba.

jam hampir menunjukkan angka 10 malam. tapi otak masih ligat memikirkan mengapa ada satu rasa kekosongan di dalam sudut minda. sudut yang rasanya tak pernah rasa dipenuhi. mengapa kau tanya? aku sendiri tak pasti.

yang pasti rasa kosong ini sudah lama terbit dalam sudut hati cuma masa dan asakan kerja memenuhi hingga rasa kosong itu terselindung di balik setiap bait bait kata, setiap tawa, setiap senyum penuh paksa.

tapi rasa kosong ini mungkin juga boleh aku transkipkan sebagai rasa hilang. hilang siapa diri sendiri, hilang hala tuju, hilang dalam membuat keputusan untuk diri sendiri. tapi hari ini rasa hilang itu makin menebal. macam hari esok aku bakal meneroka satu hutan tebal tanpa ada arah tuju, mahupun perkakas untuk bawa diri keluar dari ketebalan hutan itu.

takkan hari hari aku bakal dipenuhi dengan rasa ini. hidup penuh monotasi, hidup penuh dengan mentaliti untuk mencari jalan keluar. tapi waktu sekarang ini hidup aku macam robot di kilang, sudah diprogram untuk lakukan satu tugasan, sampai waktu, bekalan eletrik dipadam dan aku juga terus padam. malap. kaku.

sampai waktu.

ahh. makin lama dilayan rasa hilang ini, takut satu hari akal aku bakal hilang.

tapi mungkin lebih baik begitu?


nampak indah tapi serabut terselindung

p/s : selamat hari jadi diri. mungkin esok lebih baik dari hari ini.